Rekrymarkkinointi vaatii systemaattista tekemistä

Työnhakijoiden houkuttelu on tänä päivänä paljon muutakin kuin satunnaisten työpaikkailmoitusten julkaisemista ja toivomista, että ne oikeat osaajat löytävät perille. Menestyvän yrityksen on panostettava systemaattiseen työnantajakuvan rakentamiseen ja tehokkaaseen rekrytointimarkkinointiin, jotta se erottuu positiivisesti kilpailijoistaan ja jää hakijoiden mieleen. Mutta mitä nämä käsitteet tarkoittavat käytännössä ja miksi ne ovat niin tärkeitä?

Työnantajakuva on brändisi ytimessä

Työnantajakuva eli employer branding on yrityksen maine työnantajana. Se koostuu niistä mielikuvista ja kokemuksista, joita nykyiset ja potentiaaliset työntekijät liittävät yritykseesi. Vahva työnantajakuva houkuttelee parhaat osaajat, parantaa työntekijöiden sitoutumista ja vähentää vaihtuvuutta.

Työnantajakuvan rakentaminen alkaa yrityksen arvojen, kulttuurin ja työntekijäkokemusten kirkastamisesta ja viestimisestä. Tämä vaatii jatkuvaa ja johdonmukaista viestintää sekä sisäisesti että ulkoisesti. Yrityksen on oltava läpinäkyvä ja rehellinen, jotta se voi luoda luottamusta ja rakentaa vahvaa mainetta. Esimerkiksi nykyisten työntekijöiden kertomukset ja arviot ovat kullanarvoisia rekrytointimarkkinoinnissa, sillä ne antavat realistisen kuvan siitä, millaista yrityksessä on työskennellä.

Tehokas rekrytointimarkkinointi on enemmän kuin ilmoituksia

Tehokas rekrytointimarkkinointi on muutakin kuin työpaikkailmoitusten julkaisemista eri kanavissa. Se on strategista viestintää ja markkinointia, joka kohdistuu oikeisiin kohderyhmiin oikeaan aikaan. Tämä voi sisältää esimerkiksi seuraavia elementtejä:

  1. Jatkuva sosiaalinen media ja digitaalinen läsnäolo: Hyödynnä sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIn, Facebook ja Instagram, sitouttaaksesi potentiaalisia työnhakijoita. Jaa sisältöä, joka näyttää yrityksesi arkea, arvoja ja menestystarinoita.

  2. Työnantajabrändin mukautettu sisältö: Luo sisältöä, joka resonoi kohderyhmäsi kanssa. Tämä voi olla blogikirjoituksia, videoita, työntekijähaastatteluja tai webinaareja, joissa esitellään yrityksen kulttuuria ja tarjotaan arvokkaita näkemyksiä toimialasta.

  3. Hakijakokemuksen optimointi: Tee työnhakuprosessista mahdollisimman sujuva ja miellyttävä. Selkeät työpaikkailmoitukset, helppokäyttöiset hakulomakkeet ja nopea viestintä hakijoiden kanssa ovat tärkeitä tekijöitä hyvän hakijakokemuksen luomisessa.

  4. Verkostot ja yhteistyöt: Osallistu alan tapahtumiin, työmarkkinapäiville ja messuille. Rakennettu yhteistyö oppilaitosten ja alan järjestöjen kanssa voi tuoda uusia kontakteja ja vahvistaa yrityksen näkyvyyttä.

Johdonmukaisuus ja jatkuva panostus

Systemaattinen työnantajakuvan rakentaminen ja rekrytointimarkkinointi vaativat johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä. On tärkeää seurata ja mitata toiminnan tuloksia, jotta tiedät, mikä toimii ja mitä voi parantaa. Työnantajakuva ja rekrytointistrategiat eivät ole koskaan valmiita, vaan ne kehittyvät jatkuvasti yrityksen ja markkinoiden mukana.

Hyvin hoidettu työnantajakuva ja tehokas rekrytointimarkkinointi voivat olla ratkaisevassa asemassa, kun kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy. Ne auttavat erottumaan joukosta ja houkuttelemaan juuri ne oikeat osaajat, jotka vievät yrityksesi menestykseen. Loppuviimeeksi, yrityksesi on juuri niin hyvä kuin sinun työntekijäsi.

Panostamalla näihin tekijöihin varmistat, että yrityksesi ei jää pelkäksi satunnaiseksi vaihtoehdoksi, vaan tulee aktiiviseksi valinnaksi työnhakijoiden silmissä.

Mainostoimisto Murra auttaa yrityksiä rakentamaan vahvan työnantajakuvan ja toteuttamaan tehokasta markkinointia. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä, miten voimme parantaa yrityksesi houkuttelevuutta työntekijämarkkinoilla!

Edellinen
Edellinen

Verkkosivuston uudistus, milloin on tarpeellinen?

Seuraava
Seuraava

Ostajapersoonalla kohdennat markkinointisi oikein